Dag 15: Mount Batur - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Sarah - WaarBenJij.nu Dag 15: Mount Batur - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Sarah - WaarBenJij.nu

Dag 15: Mount Batur

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sarah

18 Januari 2012 | Indonesië, Batavia

Vanochtend toen ik wakker werd kreeg ik eindelijk waar ik om gevraagd had: spierpijn. In mijn benen. Dat werd alleen maar erger toen we gingen hiken op Mount Batur, de vulkaan van 1,7 km. hoogte die ergens in de zeventiger jaren voor het laatst uitbarstte, maar daarover later meer.
Renee en ik stonden om vijf over twee in de ochtend klaar en rond kwart over twee werden we opgehaald door een chauffeur die een groot deel van de reis eraan spendeerde om uit te vogelen wat de rest van ons programma was, zodat hij ons meer ritjes kon slijten. Zonder succes. De weg tussen Singaraja en Mt. Batur, de op een-na-heiligste berg van Bali, was ongeveer drie keer zo bochtig als de weg tussen Singaraja en Den Pasar. Na zo'n vijftien minuten werd ik dus knetterwagenziek. Zonder ontbijt ging het iets beter, maar ik kon toch niet al tezeer van de autorit genieten.
De hike nam ruim vier uur in beslag, iets minder dan twee uur naar boven, daar een rustpauze met ontbijt en dan weer naar beneden. Ik raakte al snel compleet buiten adem, maar verder ging het best goed. James en ik waren het er niet mee eens dat onze rustpauze zich nog een eind onder de top bevond, dus besloten we op eigen houtje verder te hiken naar de echte top, die werd gemarkeerd met een hutje en een vlag, daarbij de gids negerend die ons terug naar beneden probeerde te lokken met bananensandwich. Go us! Ik heb een overwinningsfoto van mezelf bij de vlag. We hadden een mooi uitzicht over heel Bali en over de krater, waar niet al te lang geleden nog een Noor in te pletter is gevallen. Buiten wat stoomwolkjes hier en daar zag de krater er heel vreedzaam uit.
De weg naar beneden verliep aanmerkelijk minder soepel; ik gleed herhaaldelijk uit over alle stomme steentjes en haalde polsen en knie open en Renee begon haar beenspieren te voelen. De omgeving was overigens prachtig; we liepen aan de voet van de vulkaan door een aantal rijstvelden heen.
Ratih had ons aangeraden om ook zeker Tungal te bezoeken, het dodeneiland; daar begraven de Balinezen hun doden niet. In plaats daarvan balsemen ze en zetten ze dan rechtop neer. Dat klonk zeer de moeite waard vond ik, en tegen een extra vergoeding wilde de taxichauffeur best tien minuten verder rijden. Helaas vroegen de Balinezen ter plekke ruim zestig euro voor de overtocht en gingen James en Renee eigenlijk liever nog een keer ontbijten dan dooie mensen bezoeken, dus dat ging even over. Wel bezocht ik tijdens hun ontbijt nog een enorme Hindoeistische tempel, de een-na-grootste van Bali, waar ik als straf omdat ik geen sarong wilde kopen de lelijkste sarong ooit kreeg omgeknoopt, in oranje en roze.
En nog was de dag niet voorbij. Toen we terug waren in Singaraja, was het nog maar twaalf uur en hadden we ook nog tijd om met Enik de traditionele markt te bezoeken, die verstopt zit achter de grote winkelstraat en die ik om die reden nog niet zelf had kunnen ontdekken. We proefden en kochten allerlei raar fruit, waaronder een witte mango, en probeerden traditionele rijstcakejes (ehm...bah). Daarna was het gelukkig tijd om te luieren.

  • 18 Januari 2012 - 09:10

    Nicole Van Der Kamp:

    Erg leuk om je verhalen te lezen! Klinkt als een supervakantie. Ben natuurlijk erg benieuwd naar je overwinningsfoto, maar die zullen we vast nog wel een keer zien verschijnen :).

  • 18 Januari 2012 - 09:19

    Vera:

    Mooie overwinning! Beter dan de Säntis ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

Bali

Recente Reisverslagen:

29 Januari 2012

In between flights, part II

29 Januari 2012

Dag 26: Stedelijk gebied

27 Januari 2012

Dag 25: Nikser

27 Januari 2012

Dag 24: Niks

25 Januari 2012

Dag 23: Sing Sing
Sarah

Actief sinds 09 Sept. 2008
Verslag gelezen: 520
Totaal aantal bezoekers 23934

Voorgaande reizen:

29 Juli 2016 - 03 November 2036

Moving to De Overkant

17 Juni 2013 - 31 Juli 2014

Het Amerika Avontuur

30 September 2012 - 07 Oktober 2012

Schotland Roadtrip

01 Januari 2012 - 30 Januari 2012

Bali

13 September 2008 - 20 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: